ارتباط درجه حرارت فضای باز با دیابت بارداری

15 مه 2017- دانشمندان کانادایی می‌گویند: هر 10 درجه سانتی گراد افزایش دمای هوا درفضای باز با  افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری تا 9 درصد همراه است.

این نتیجه حاصل مطالعه ی 555,911 تولد از 396,828 مادر با میانگین سنی 31 سال است که در فاصله سالهای 2002 تا 2014 انجام گردید. این پژوهش توسط تیمی از محققان بیمارستان سنت مایکل، موسسه‌ی ارزیابی علوم بالینی (ICES)، بیمارستان Mount Sinai و همچنین دانشگاه اونتاریو انجام شد.

درجه حرارت بسیار پایین در فضای آزاد، به دمای منهای 10 درجه‌ی سانتی گراد یا پایین تر اطلاق می‌شود، در حالیکه آب وهوای گرم به متوسط دمای 24 درجه‌ی سانتی گراد یا بالاتر گفته می‌شود. شرکت کنندگان این دماها را بطور کلی به مدت 30 روز قبل از آزمایش برای دیابت بارداری، تجربه کردند.

نتایج نشان داد که دیابت حاملگی در 4.6 درصد از زنانی که دمای بسیار سرد را تجربه کرده بودند و در 7.7 درصد از کسانی که آب و هوای گرم را تجربه کرده بودند، بروز کرده است.

علاوه بر این، محققان کشف کردند که به ازاء هر 10 درجه‌ی سانتی گراد افزایش دما، خطر ابتلا به دیابت بارداری 1.06برابر افزایش می‌یابد.

محقق ارشد این تحقیق دکتر Gillian Booth said گفت: بسیاری از افراد تصور می‌کنند در دمای بالاتر، زنان در محیط خارج خانه فعال‌تر هستند و همین موضوع از اضافه وزن آنها در بارداری (که آنها را مستعد دیابت بارداری می‌کند) جلوگیری می‌نماید.

دکتر Joel Ray نویسنده‌ی ارشد مشترک این تحقیق گفت: با محدود کردن آنالیز‌ها به بارداریهای زنانی که در محیط گرم خارج از خانه فعالیت می‌کردند و کنترل تعدادی از فاکتورها توانستیم عواملی مانند قومیت، درآمد مالی، فعالیت بدنی و عادات غذایی را که بین دو گروه مختلف از زنان متفاوت است، حذف کنیم.

 اگر چه ما تنها یک منطقه‌ی جغرافیایی را مورد مطالعه قرار دادیم، اما این یافته‌ها به احتمال زیاد قابل تعمیم به نواحی شمالی آمریکا و سراسر جهان است. آنها همچنین هشدار دادند که اگر این یافته‌ها صحیح باشد، بطور بالقوه می‌تواند به معنای افزایش موارد دیابت بارداری به عنوان نتیجه‌ای از گرم شدن کره‌ی زمین باشد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی CMAJ منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/outdoor-temperature-linked-to-gestational-diabetes-risk-90320738.html